Pestki owoców – które są zdrowe, a które śmiertelnie trujące?

​Pestki niektórych owoców mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i warto na stałe włączyć je do diety. Inne - przeciwnie - są trujące i mogą poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu. Które pestki jeść, a których unikać?

Pestka z awokado - nie wyrzucaj!

Reklama

O tym, że awokado to prawdziwe bogactwo błonnika, zdrowych tłuszczów, witamin i składników mineralnych, wiedzą niemal wszyscy, szczególnie ci, którzy dbają o linię. Pestka tego owocu ląduje zazwyczaj w koszu, bowiem mało kto słyszał o dobroczynnych właściwościach pestki awokado. Stężenie wartościowych składników jest tu nawet o  70 proc. wyższe niż w miąższu. Jakie to składniki? Przede wszystkim przeciwutleniacze (mogą chronić przed nowotworami), błonnik (poprawia trawienie, obniża poziom cholesterolu), luteina (dobra dla wzroku) oraz wiele witamin i makroelementów. Jak wykorzystać pestkę z awokado? Wyjąć, umyć, wysuszyć, zmielić lub zetrzeć i dodawać do potraw.

Pestki dyni - jedz do woli

Pestki z dyni to pierwsze, co przychodzi nam na myśl, gdy myślimy o nadających się do jedzenia pestkach. Zwykle traktujemy je, jako niezobowiązującą przekąskę, polecamy do jedzenia tym, którzy nie chcą przytyć, ale nie mogą powstrzymać się od nawyku podjadania. Po pestki z dyni sięgają też czasem palacze, nie wiedzący co zrobić z rękami na głodzie nikotynowym.

Warto jednak docenić pestki z dyni, które są niezwykle bogate w wartościowe substancje odżywcze. Przede wszystkim zawierają one mnóstwo cynku, co pozytywnie wpływa na stan naszej cery, włosów i paznokci. Cynk jest dobry dla panów, ponieważ poprawia ich płodność (czyli liczbę i żywotność plemników) oraz ogólną sprawność seksualną. Pestki dyni zawierają też sporo witamin, mikroelementów oraz kwasy omega-3 dobre dla układu krwionośnego. Podnoszą odporność organizmu i pomagają zwalczać pasożyty.

Pestki arbuza - zdrowe i mało popularne

Arbuz to prawdziwy letni rarytas, ale pestki? One zazwyczaj lądują w koszu. To duży błąd, bo jak się okazuje, pestki z arbuza są równie bogate w wartościowe składniki, jak pestki z dyni. Określane mianem polskiego superfoods, pestki z arbuza to przede wszystkim kwasy omega-6, dobre dla naszego serca, nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają utrzymać linię i prawidłowy poziom cholesterolu, magnez, żelazo, cynk, miedź i wiele witamin. W pestkach arbuza znajduje się też sporo białka, w tym aminokwas arginina, który pozwala obniżyć ciśnienie krwi.

Dowiedz się więcej na temat: dlaczego warto jeść pestki | pestki | trucizna

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje