Reklama

​Zioła dla seniora. Po jakie napary warto sięgać w dojrzałym wieku?

Z czasem nabieramy pokory, mądrości i uczymy się czerpać z tego, co leczy, nie powodując szkód w organizmie. To podstawowa zaleta ziół. Na efekty ich działania trzeba czasem poczekać dłużej, ale zioła zdecydowanie rzadziej niż leki powodują działania niepożądane. Po jakie napary ziołowe warto sięgać w dojrzałym wieku? Wyjaśniamy!

Dziś coraz trudniej znaleźć idealnie zdrową osobę, zwłaszcza w wieku senioralnym, dlatego pomysły na spożywanie ziół - zwłaszcza, jeśli mamy w planach pić je regularnie - warto omówić z lekarzem prowadzącym. Choć w ich przypadku zdecydowanie rzadziej (niż po farmaceutykach) odnotowuje się działania niepożądane - nie są one wykluczone. Zioła mogą wchodzić w interakcje zarówno z innymi ziołami, jak i lekami. Leczysz choroby przewlekłe? Nie bagatelizuj sprawy. Omów kwestię regularnego picia ziół z zaufanym medykiem. O jakich naparach ziołowych warto pomyśleć w dojrzałym wieku?

Reklama

Zioła dla seniora: Korzeń żeń-szenia

Żeń-szeń ma szereg właściwości, które doceni każdy senior. Wspiera system immunologiczny i sprawność umysłową. Spożywany regularnie wzmacnia odporność organizmu na stres i infekcje. Działa witalizująco, energetyzująco, antyoksydacyjnie, przeciwnowotworowo, a także przeciwcukrzycowo.

Nie może być jednak spożywany bez konsultacji lekarskiej, zwłaszcza jeśli senior ma kłopoty z nadciśnieniem lub inne schorzenia kardiologiczne.

Jak przygotować napar z żeń-szenia?

Wystarczy zalać łyżeczkę ziela szklanką wrzątku i parzyć kwadrans pod przykryciem. Po przecedzeniu i przestudzeniu jest gotowy do spożycia.

Zioła dla seniora: Melisa lekarska

Życie na zawsze pozwala na spokojną i radosną jesień życia, o jakiej mówią słowa piosenki: "wesołe jest życie staruszka". Każdy potrzebuje czasem pomocy w tonowaniu skrajnych emocji i łagodzeniu napięcia. Doskonałym, naturalnym antidotum na stres i nadmiar bodźców, które wtargnęły w naszą codzienność, jest regularne picie naparów z melisy lekarskiej.

Melisa działa nie tylko uspokajająco. Ma też korzystny wpływ na zdolności poznawcze. Spożywana regularnie poprawia pamięć i koncentrację. Naukowcy badają jej wpływ na hamowanie demencji u osób w podeszłym wieku. Melisa ma silne właściwości przeciwutleniające. Hamując toksyczne działanie wolnych rodników, opóźnia procesy starzenia komórek, nie tylko skóry, ale też mózgowych.

Jak przygotować napar z melisy lekarskiej?

Zalać łyżkę ziela szklanką wrzątku i parzyć kwadrans pod przykryciem. Po przecedzeniu i przestudzeniu jest gotowy do wypicia. 

Zobacz również: Zioła, które zapewniają zdrowy sen

Zioła dla seniora: Miłorząb japoński

Miłorząb japoński pomaga łagodzić wiele dolegliwości, z którymi borykają się osoby starsze. Jest rekomendowany dla cierpiących na demencję i chorobę Alzheimera. Poprawia pamięć i sprawność intelektualną. Łagodzi zawroty głowy i szumy uszne. Opóźnia procesy starzenia, wzmacnia układ nerwowy i krwionośny. Chroni przed rozwojem miażdżycy i zaostrzeniem jej przebiegu. Stymuluje oczyszczanie z toksyn, złogów i zbędnych produktów przemiany materii. Chroni przed chorobami nowotworowymi. 

Miłorząb japoński nie jest zalecany dla osób, które mają kłopot z krzepliwością krwi i tych, które przyjmują leki przeciwzakrzepowe. 

Jak przygotować napar z miłorzębu japońskiego?

Zalać łyżeczkę ziela szklanką wrzątku i parzyć pod przykryciem około 20 minut. Po przecedzeniu i przestudzeniu jest gotowy do spożycia. 

Zioła dla seniora: Ostropest plamisty

Lecząc niejedno schorzenie, seniorzy zmuszeni są do przyjmowania różnych leków. Każdy z nich obciąża wątrobę, dlatego tak ważne jest dbanie o nią - zwłaszcza w podeszłym wieku. Nie ma lepszego wsparcia dla wątroby niż ziele ostropestu plamistego, który sprzyja regeneracji jej komórek i oczyszczaniu. 

Ostropest może być spożywany w postaci suchej, solo lub jako dodatek do jogurtu, owsianki albo sałatki. Sugerowana dzienna dawka to 1-2 łyżeczki ziaren lub sproszkowanego ostropestu. Spożywany w nadmiarze może wywołać biegunkę.

Można też przygotować napar z ostropestu. Najlepiej wykorzystać w tym celu świeżo mielone nasiona. Zalać łyżeczkę szklanką wrzątku i odstawić na kwadrans. Pić po przestudzeniu, najlepiej dwa razy dziennie.

***

Zobacz również:

Zioła, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia!

Które zioła naprawdę leczą?

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy