Niemal trzy tysiące za odwołany lot. Jak zdobyć odszkodowanie?

Odszkodowanie za odwołany lot to kilkaset euro rekompensaty, której wysokość zależy chociażby od dystansu planowanej podróży. Niestety niepewna sytuacja na europejskich lotniskach sprawia, że pasażerów ubiegających się o swoje prawa będzie coraz więcej. Odpowiadamy, jakie jest odszkodowanie za odwołany lot, kiedy przysługuje i jak je zdobyć.

Jakie odszkodowanie za odwołany lot? Warto znać prawa pasażera, bo chaos na lotniskach wciąż nie został opanowany.
Jakie odszkodowanie za odwołany lot? Warto znać prawa pasażera, bo chaos na lotniskach wciąż nie został opanowany.123rf.com123RF/PICSEL

Trwający chaos na lotniskach Europy sprawia, że podczas wakacji trzeba przygotować się na utrudnienia w podróżowaniu i na walkę o odszkodowanie za odwołany lot. Ruch samolotów w Europie paraliżują strajki i wakaty, niestety trudno przewidzieć, jak rozwinie się sytuacja w ciągu najbliższych tygodni.

Odwołany lot - przyczyny

Przyczyny odwołania lotu dzielą się na nadzwyczajne i nienadzwyczajne. Na pieniądze z nieudanej podróży pasażer może liczyć, kiedy wystąpią przyczyny nienadzwyczajne. Te to problemy techniczne, choroby załogi lotniczej, strajki pracowników przewoźników lotniczych i odmowa wejścia na pokład z powodu overbookingu (sprzedaż większej ilości biletów przez linie lotnicze niż jest miejsc).

Często zdarza się, że linie lotnicze robią co mogą, być odrzucić wniosek o odszkodowanie. Swoją decyzję tłumaczą wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności. Te to zestaw zdarzeń, które znajdują się poza kontrolą i uniemożliwiają odlot samolotu, a sama linia nie może im zapobiec. W takich przypadkach przyczyny odwołania lotu to:

  • złe warunki atmosferyczne i klęski żywiołowe;
  • strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska;
  • brak stabilnej sytuacji politycznej;
  • zagrożenie bezpieczeństwa; 
  • ograniczenia w zakresie kontroli ruchu lotniczego jak zamknięcie pasa startowego;
  • zderzenie samolotu z ptakiem;
  • ukryte wady produkcyjne.

Nadzwyczajne okoliczności sprawiają, że linie lotnicze nie zawsze mogą być pociągnięte do odpowiedzialności. Wykaz nadzwyczajnych przyczyn odwołania lotu znajduje się w rozporządzeniu Unii Europejskiej 261/2004 i, co bardzo ważne, dotyczą praw pasażerów w ruchu lotniczym UE.

Jak sprawdzić, czy lot został odwołany?

Linie lotnicze mają obowiązek powiadomić swoich pasażerów o odwołanym locie. Taka wiadomość, poprzez e-mail lub wiadomość tekstową, przesyłana jest bezpośrednio na dane kontaktowe właściciela rezerwacji i dotyczy wszystkich pasażerów. Osoby, które korzystają z aplikacji mobilnej linii, otrzymają również powiadomienie o odwołanym locie na telefon.

Sprawdzić, czy lot został odwołany, można również na stronach internetowych przewoźników. W przypadku polskich linii lotniczych LOT można to zrobić, sprawdzając status lotu.

Odwołany lot. Co dalej?

Pierwszy krok to kontakt z linią lotniczą. Podczas telefonicznej rozmowy należy podać swoje dane osobowe, numer rezerwacji oraz lotu. Przedstawiciel linii lotniczych może zaoferować trzy możliwości. Pierwsza z nich to zwrot kosztów biletu. Na to linie mają siedem dni i zwrot kosztów obejmuje całość lub część nieodbytej podróży.

Co dalej w przypadku odwołanego lotu? Pasażer może również zdecydować się na zmianę planu podróży. Do miejsca docelowego może udać się na porównywalnych warunkach w najwcześniejszym możliwym terminie. Trzecia opcja również zakłada zmianę planu podróży, ale w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Odwołany lot - prawa pasażera

W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do pomocy. To oznacza, że linie lotnicze muszą zadbać o czekających pasażerów, gwarantując im napoje i posiłki. Dodatkowo, jeżeli rezerwację przeniesiono na następny dzień, linia musi zadbać o zakwaterowanie, transport do miejsca zakwaterowania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy oraz dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

W przypadku, kiedy pasażer sam opłaca napoje i posiłki w czasie, gdy odwołano lot, linie lotnicze powinny zwrócić poniesione koszty. Pasażer otrzyma pieniądze pod warunkiem, że poniesione koszty były niezbędne. Warto zachować pokwitowania oraz paragony, które posłużą później jako dowód.

Prawa pasażera odwołanego lotu do pomocy trwają tak długo, jak długo trzeba czekać na zmianę planu podróży. Co ważne, nawet jeśli linia lotnicza zapewnia odpowiednią opiekę podczas czekania na lot alternatywny, nie oznacza to, że jest ona zwolniona z wypłaty odszkodowania za odwołany lot.

Odszkodowanie za odwołany lot. Kiedy przysługuje?

Pasażer może ubiegać się o odszkodowanie, jeśli za jego odwołanie odpowiada linia lotnicza. Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje w momencie, kiedy pasażer podróżuje w obrębie państw członkowskich UE. Jednak nie tylko, bo odszkodowanie przysługuje również w przypadku gdy:

  • pasażer wylatuje z lotniska znajdującego się na terenie unii;
  • lot obsługiwany jest przez linie lotnicze zarejestrowane w UE oraz których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko w UE jako start lub lądowanie. 

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje do 6 lat po odbytym locie zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii. W przypadku Niemiec, Hiszpanii, Włoch czy Francji i innych państw członkowskich unii obowiązuje okres od 2 do 3 lat. W Polsce niestety tylko 1 rok. Odszkodowanie przysługuje nie tylko obywatelom UE, ale także obywatelom spoza unii i ich rodzinom.

Jakie odszkodowanie za odwołany lot? Jak odzyskać pieniądze?

To, ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot, zależy od tego, na jaką trasę mieliśmy bilet. Im krótsza podróż, tym niższe odszkodowanie. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, czy był to lot wewnątrzwspólnotowy. Ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot? Stawki są następujące:

  • 250 euro: do 1500 km za lot rozpoczynający i kończący się w UE (około 1 163 zł)
  • 400 euro: powyżej 1500 km za lot rozpoczynający i kończący się w UE (około 1 862 zł)
  • 400 euro: od 1500 km do 3500 km za lot kończący lub rozpoczynający się poza UE (około 1 862 zł)
  • 600 euro: powyżej 3500 km za lot kończący lub rozpoczynający się poza UE (około 2 793 zł)

Jak wnioskować o odszkodowanie za odwołany lot? Najłatwiej zrobić to poprzez formularz reklamacyjny na stronie internetowej przewoźnika. Pieniądze można odzyskać, zawierając w opinii szczegółowy opis zdarzenia. Warto podkreślić długość opóźnienia, a do wniosku dołączyć dokumenty takie jak potwierdzenie rezerwacji biletu, bilet lotniczy lub kartę pokładową.

Wniosek o odszkodowanie za odwołany lot można również przesłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną. Odzyskać pieniądze za odwołany lot można również uzyskać, korzystając z usług firm, które specjalizują się w tego typu sprawach.

Zobacz również:

"Wydarzenia": Plaża w Świnoujściu uznana za najlepszą na polskim wybrzeżuPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas