Reklama

Reklama

Brokuły na liście najzdrowszych warzyw świata

Polacy coraz chętniej sięgają po brokuły. I to jest bardzo dobra decyzja. Poza ciekawym smakiem, brokuły mają szereg prozdrowotnych właściwości. Naukowcy z Amerykańskiego Centrum Kontroli Chorób i Prewencji umieścili je na liście 20 najzdrowszych warzyw świata. Czym sobie na to zasłużyły?

Brokuły jednym z najzdrowszych warzyw

Oferta warzyw uprawianych na całym świecie jest imponująca. Każde ma swoje atuty. Jak powstała lista 20 najzdrowszych? Klasyfikacji dokonano w oparciu o zawartość 17 najważniejszych (według Światowej Organizacji Zdrowia) witamin i minerałów. Brokuł, jako zielony przedstawiciel roślin krzyżowych z rodziny kapustowców, ma niepodważalne zalety dla zdrowia. Jakie korzyści przyniesie?

Brokuły w profilaktyce chorób nowotworowych

Zapobieganie chorobom nowotworowym jest dziś ważne dla każdego z nas. Żyjemy w zanieczyszczonym środowisku i wszyscy jesteśmy narażeni na choroby cywilizacyjne. Świadomość jest ważna, jeszcze ważniejsze działanie. Kluczem w profilaktyce chorób nowotworowych jest mądra, zbilansowana dieta, wypełniona produktami, które obfitują w przeciwutleniacze. Jednym z najsilniejszych graczy w tej stawce jest właśnie brokuł.

Reklama

Ten zielony kuzyn kalafiora obfituje w sulforafan, nie byle jaki przeciwutleniacz. Sulforafan nie tylko blokuje powstawanie nowych mutacji DNA, ale ułatwia też likwidację już powstałych komórek nowotworowych.

Sulforafan może uchronić przed nowotworem piersi, prostaty, jelita grubego i wielu innych. Warunkiem jest właściwe przygotowanie warzywa, by nie zaprzepaścić jego właściwości leczniczych. Jak przekonują badacze z University of Illinois, brokuły zachowają swoje antynowotworowe działanie, o ile w trakcie obróbki termicznej nie zostanie przekroczona temperatura 76 st. C. Jak to zrobić w praktyce?

Można jeść je na surowo, choć w tej wersji mają niewielu fanów. Wolisz gotowane? Przygotuj brokuły na parze. Krótko gotowane, do 4 minut, nie stracą cennych właściwości antynowotworowych.

Brokuły dla zdrowia układu pokarmowego

Zdrowy układ pokarmowy to zdrowsze życie. Wszak od dysfunkcji metabolicznych rozpoczyna się większość chorób, z którymi musimy się mierzyć. Kluczem jest dobra kondycja śluzówek przewodu pokarmowego, a wspomniany sulforafan jest dla nich ważnym wsparciem.

Ten silny antyoksydant chroni przed podrażnieniami i stanami zapalnymi w obrębie żołądka, dwunastnicy i jelit. Sulforafan ma działanie bakteriobójcze względem bakterii helicobacter pylori, która jest odpowiedzialna za większość przypadków wrzodów żołądka i dwunastnicy.

Brokuły a dyskomfort trawienny

Jak większość warzyw kapustnych, brokuły mogą powodować wzdęcia i dyskomfort trawienny. Dlatego, zwłaszcza jeśli masz delikatny przewód pokarmowy, albo zdiagnozowane jelito drażliwe, jedz brokuły w małych porcjach. Najlepiej w połączeniu z koprem, kminkiem lub imbirem.

Brokuły w diecie cukrzycowej

Brokuły są niskokaloryczne, bogate w błonnik, mają niski indeks glikemiczny (IG=15) i zawierają chrom. Mają więc cztery zalety kluczowe w diecie cukrzycowej. Niski indeks glikemiczny daje pewność, że brokuły nie będą powodowały gwałtownych wyrzutów cukru, tym bardziej, że zawarty w nich błonnik spowolni metabolizm węglowodanów, a chrom wesprze działanie insuliny.

Brokuły dla serca

Obfitują w potas, którego działanie kardioprotekcyjne wspiera, wielokrotnie już wymieniany, sulforafan. Podczas gdy ten drugi chroni naczynia krwionośne i stymuluje ich regenerację, potas dba o drożność w świetle naczyń, dzięki czemu krew swobodniej krąży. W efekcie brokuły pomagają normalizować ciśnienie tętnicze krwi i są ważnym wsparciem dla serca.   

Brokuły dla lepszego wzroku

Brokuły zawierają nie tylko sulforafan i potas, ale szereg innych ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Znajdziemy w nich istotną dla zdrowia skóry witaminę A, kluczową dla odporności witaminę C i niezbędną dla właściwiej krzepliwości krwi witaminę K. A także szereg witamin z grupy B, które wspierają pracę systemu nerwowego i dbają o prawidłowy przebieg zdolności poznawczych. Brokuły są też źródłem wapnia i fosforu, czyli pierwiastków kluczowych dla mocnych kości.

Znajdziemy w nich luteinę i zeaksantynę, silne przeciwutleniacze, które chronią narząd wzroku i zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej oka.

Ewa Koza, mamsmak.com 

Zobacz również:

Rodzaje fobii związane z miłością

Zioła, które zapewniają zdrowy sen

Urodziły się zrośnięte ciałami. Jak dziś wygląda ich życie?

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy