Reklama

Reklama

Naukowcy biją na alarm. Tym może skutkować 5-godzinny sen

Naukowcy biją na alarm. Pięć lub mniej godzin snu w ciągu doby wiąże się z wyższym ryzykiem rozwoju co najmniej dwóch chorób przewlekłych – ostrzegają specjaliści z University College London. Wyniki najnowszego badania zatrważają.

Pięć lub mniej godzin snu w ciągu doby u osób w średnim i podeszłym wieku wiąże się z wyższym ryzykiem rozwoju co najmniej dwóch chorób przewlekłych - alarmują naukowcy z University College London.

W badaniu skupiono się na korelacji pomiędzy czasem trwania snu a stanem zdrowia ponad 7 tys. kobiet oraz mężczyzn w wieku 50, 60 i 70 lat. Wnioski zaskakują.

Zobacz również: Sok z pigwy na odporność i nie tylko

Śpisz 5 godzin dziennie? Naukowcy alarmują

Naukowcy przeanalizowali długość snu każdego z uczestników badania, śmiertelność oraz fakt czy w przeciągu ostatnich 25 lat zdiagnozowano u nich dwie lub więcej choroby przewlekłe - chorobę serca, raka czy cukrzycę.

Reklama

Badania wykazały, iż u osób w wieku 50 lat, które w ciągu doby spały 5 lub mniej godzin, o 20 proc. wzrosło, w porównaniu do osób, które w ciągu doby spały co najmniej 7 godzin, prawdopodobieństwo zachorowania na co najmniej dwie choroby przewlekłe.

Podobnie było w innych grupach wiekowych. Mniejsza ilość snu wiązała się nawet z 30-40 proc. zwiększeniem ryzyka zapadalności na choroby przewlekłe.

To jednak nie koniec. Naukowcy udowodnili także, że 5-godzinny sen wiąże się ze zwiększonym o 25 proc. ryzykiem zgonu wśród 50-latków.

Jak zapewnić sobie lepszy sen?

Dr Severine Sabia, główna autorka badania, zdradziła co zrobić, aby lepiej spać.

Gdy ludzie się starzeją, ich nawyki i wzorce snu zmieniają się. Jednak i tak zaleca im się spanie przez 7-8 godzin na dobę. Krótszy czas snu poważnie zwiększa ryzyko poważnych chorób - podkreśliła.

Na lepszą jakość snu, zdaniem badaczki, wpłynie przede wszystkim higiena. Warto, aby w sypialni było nie tylko cicho, ale również ciemno i niezbyt ciepło. Powinniśmy również zrezygnować z używania urządzeń elektronicznych tuż przed snem.

Zobacz również: Zalej wrzątkiem łupiny i pij regularnie przed snem. Wzmacnia organizm, zapobiega chorobom

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sen | choroby

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy