Reklama

Reklama

Przegląd najpopularniejszych diet odchudzających

Błyskawiczne diety cud nie są już modne. Na topie są metody odchudzania, opracowane przez specjalistów. Ich zdaniem, jeśli chcesz schudnąć i już nigdy nie utyć, powinnaś zmienić sposób żywienia. Najlepiej na zawsze!

Metoda doktora Dukana - schudniesz 3 kg przez pierwsze pięć dni

Popularnie nazywana jest "dietą białkową". To najnowsza metoda, która zrobiła światową karierę. Także w Polsce ma swoich zwolenników. Tajemnicą jej sukcesu jest błyskawiczna utrata kilogramów w ciągu kilku dni. Potem jednak wymaga dyscypliny i cierpliwości. Inaczej efekt jo-jo gwarantowany.

Na czym polega

• Etap pierwszy: jesz tylko produkty białkowe (proteiny). W tym czasie błyskawicznie chudniesz, bo posiłki składają się z samych białek. Ten etap trwa od 1 do 10 dni. Jak długo potrwa w twoim wypadku, zależy od tego, jak dużą masz nadwagę i ile kg chcesz schudnąć.

• Etap drugi: jesz produkty białkowe oraz warzywa Podczas tej fazy wybierasz swój rytm diety, który będziesz stosować do czasu osiągnięcia upragnionej wagi. Może on wyglądać np. tak: przez 1 dzień jesz tylko produkty białkowe / 1 dzień produkty białkowe + warzywa. I tak na zmianę. W tej fazie chudniesz już wolniej, ok. 1 kg tygodniowo. Nie musisz ograniczać ilości produktów, które jesz.

Reklama

• Etap trzeci: utrwalanie wagi. Trwa 10 dni na każdy utracony kg. Prócz białek i warzyw możesz zjeść co dzień: owoc (ale nie banana), 2 kromki chleba ciemnego, 40 g sera żółtego. W tygodniu: 2 porcje (220 g) gotowanego makaronu lub ryżu brązowego i 2 dowolne posiłki "królewskie" - to co chcesz. W czwartki jesz wyłącznie produkty białkowe.

• Etap czwarty: stabilizacja. To zasady na całe życie, jeśli nie chcesz znów utyć. We czwartki jesz tylko białka, co dzień 3 łyżki otrąb.

Najważniejsze zasady diety

• W fazie 1 jesz ile chcesz, ale tylko produkty białkowe;

• W fazie 2 jesz naprzemian proteiny / proteiny+ warzywa;

• W fazie 4 odżywiasz się normalnie 6 dni w tygodniu;

• W fazie 3 w każdy czwartek jesz tylko produkty białkowe;

• Codziennie musisz wypić co najmniej 1,5 litra wody;

•Codziennie jesz 1-3 łyżki otrąb owsianych.

Menu

• Etap I - Menu dzienne:

Śniadanie: serek wiejski light, kilka plasterków polędwicy drobiowej, kawa zbożowa z chudym mlekiem.

Obiad: grillowany kurczak, jogurt odtłuszczony.

Kolacja: Placek z otrąb (3 łyżki otrąb wymieszaj z jajkiem i łyżką chudego serka, usmaż na patelni teflonowej).Omlet z curry i miętą.

Co najmniej 1,5 l wody.

• Etap II - Menu dzienne:

Śniadanie: roladki z kilku plastrów chudej szynki drobiowej nadziewanych serkiem homogenizowanym.

Obiad: rumsztyk duszony z kolorową papryką, doprawiony sosem sojowym i ziołami prowansalskimi

Kolacja: sałata z pomidorem i rzodkiewką. Plastry łososia wędzonego.

Co najmniej 1,5 l wody.

Opinia eksperta

Powoduje szybkie chudnięcie, bo po białkowym posiłku organizm zużywa dużo energii na trawienie. Sprzyja zaparciom, a osoby, które nie są w stanie pić ok. 2 l wody dziennie narażają się na uszkodzenie nerek. Zakazana dla osób z cukrzycą, chorych na nerki, tarczycę.

Więcej o diecie w książce: Dr Pierre Dukan "Metoda doktora Dukana" Wyd. Otwarte, 2009

Dieta Plaż Południowych - w I etapie schudniesz 6 kg w trzy tygodnie

Nazywana jest też z jęz.ang. dietą South Beach. Została opracowana przez kardiologa dr Arthura Agatstona. Jest idealna dla osób, które nie lubią liczyć kalorii i odmierzać porcji. Trzeba zrezygnować ze słodyczy, tłuszczy zwierzęcych i ograniczyć węglowodany. Można ją stosować dowolnie długo.

Na czym polega

• Etap pierwszy: Najpierw przez dwa tygodnie jesz tylko: chude mięsa, ryby, chude białe sery oraz jajka. Możesz też cieszyć się warzywami, ale tylko tymi, po których poziom cukru we krwi pozostaje niski. Są to: zielone warzywa liściaste, brokuły, pomidory, cykoria, fasolka szparagowa, surowa marchew. Zrezygnuj z pieczywa, cukru, alkoholu, herbaty, kawy i soków owocowych.

• Etap drugi: Trwa dopóki nie osiągniesz upragnionej wagi. Do menu wprowadzasz owoce, (z wyjątkiem ananasów, bananów, arbuzów). Stopniowo dodajesz też kasze, np. gryczaną, brązowy ryż, pieczywo pełnoziarniste lub chleb chrupki. Możesz jeść 15 orzeszków pistacjowych dziennie i używać oliwy z oliwek np. do sałatek.

• Etap trzeci: Możesz kontynuować go nawet przez całe życie, szczególnie gdy chcesz zadbać o serce i układ krążenia. Utrwalasz zasady, które stosowałaś do tej pory. Unikaj cukru, tłuszczów zwierzęcych oraz węglowodanów, po których szybko rośnie poziom glukozy we krwi, czyli o wysokim indeksie glikemicznym. Są to: białe pieczywo, ryż, fast foody, słodycze, słodkie i dojrzałe owoce.

Pij 1,5 l wody dziennie.

Najważniejsze zasady diety

• Jesz węglowodany, które nie podnoszą cukru we krwi, spis w tabeli na: www.zdrowezywienie.w. interia.pl

• Dozwolone w diecie są tylko tłuszcze roślinne. Musisz natomiast restrykcyjnie ograniczyć tłuszcze zwierzęce.

• Wymaga jedzenia 5 posiłków Bardzo ważne jest jedzenie zawsze 3 podstawowych posiłków i 2 przekąsek.

Etap I - Menu na cały dzień

Śniadanie: Omlet z pieczarkami, plaster chudego sera, szklanka soku pomidorowego, kawa bezkofeinowa.

II Śniadanie: Roladka z szynki z indyka, z łyżeczką majonezu odtłuszczonego.

Obiad: Łosoś z gałązką rozmarynu, pieczony w folii.Brokuł gotowany na parze. Sałata zielona, z pomidorami, ogórkami i zielonąpapryką, doprawiona oliwą i octem balsamicznym. Filiżanka zielonej herbaty.

Podwieczorek: Serek wiejski light z drobno pokrojoną rzodkiewką i szczypiorkiem.

Kolacja: Hamburger z grilowanej polędwicy wołowej, ale bez bułki. Surowka z różnych gatunkow sałat, np. roszponki, rukoli. Fasolka szparagowa gotowana na parze. Warzywa surowe i gotowane możesz doprawić sosem ziołowym. Przygotowuje się go miksując: oliwę, ocet balsamiczny, tymianek, sól i łyżkę posiekanej, świeżej bazylii.

Opinia eksperta

Bardzo pomocna dieta w walce ze złymi nawykami żywieniowymi. Przyzwyczaja do regularnego jedzenia 5 posiłków. Nie powoduje niedoborów witamin i soli mineralnych. Jeśli jest stosowana w swojej oryginalnej wersji, nie powinna szkodzić zdrowiu, nawet długo stosowana.

Więcej o tej diecie w książce "Dieta South Beach", Arthur Agatston, wyd. Rebis

Dieta strukturalna dr Bardadyna - Schudniesz 1 kg w weekend

Zamiast stosowania długiej diety, która naraża na efekt jo-jo doktor Marek Bardadyn proponuje odchudzanie się tylko w weekendy. Nie tracisz czasu na przygotowywanie posiłków. Pijesz tylko świeże, koktajle z naturalnych składników. Dzięki nim schudniesz oraz oczyścisz organizm.

Na czym polega

Koktajle, które pijesz w porach posiłków dostarczają dużo składników odżywczych i bardzo niewiele kalorii. Produkty, z których je robisz, przyśpieszają przemianę materii. Między koktajlami pij wodę niegazowaną.

Przykładowy jadłospis

Godz. 8.00 zmiksuj: mleko sojowe 200 ml, łyżkę siemienia i zarodków pszennych, 20 dag truskawek.

Godz. 11.30 zmiksuj: sok pomarańczowy 300 ml, morele suszone 4 szt., łyżkę otrąb pszennych.

Godz. 15.00 zmiksuj: sok pomidorowy 300 ml, serek tofu 40 g, łyżkę siemienia, ząbek czosnku.

Godz. 18.30 zmiksuj: mleko sojowe 250 ml, 6 moreli suszonych, łyżkę siemienia i zarodków.

Opinia eksperta

Dieta strukturalna to dobry sposób na oczyszczenie organizmu. Należy jednak pamiętać, że organizm musi mieć czas, aby się przyzwyczaić do zmiany. Dlatego już w piątek warto normalną kolację zastąpić koktajlem, a poniedziałek zacząć lekkim śniadaniem.

Dieta według grupy krwi - schudniesz 1 kg w dwa tygodnie

Zdaniem dr Petera D'Adamo, autora tej diety, białka zawarte w różnych pokarmach każdy z nas przyswaja inaczej. Tak więc konkretny produkt służy ci lub szkodzi, zależnie od tego, jaką masz grupę krwi. Trzymając się tej zasady możesz schudnąć, odzyskać dobrą formę i samopoczucie.

Na czym polega

• Masz grupę krwi .0" - jedz mięso. Twój organizm jest najbardziej zbliżony do tego, jaki mieli nasi przodkowie. Doskonale radzi sobie z trawieniem czerwonego mięsa, drobiu, ryb. Białko zwierzęce to w twoim wypadku paliwo, które natychmiast zamieniasz na energię.

• Masz grup. krwi .A" - zostań wegetarianką. To grupa krwi, która jest spadkiem po osadnikach uprawiających ziemię. Najlepiej służy ci żywność roślinna. Na takim wikcie będziesz czuła się wspaniale.

• Masz grup. krwi .B" - służy ci różnorodność. Twoja grupa krwi jest wynikiem łączenia się wielu nacji. Szukaj nowych smaków, próbuj dań różnych narodów. Możesz jeść i mięso i warzywa oraz nabiał w każdej postaci.

• Masz grupę krwi "AB" - jedz bez pośpiechu. Grupa AB jest najmłodszą grupą krwi. Jeśli masz właśnie taką, możesz uważać się za osobę doskonale dostosowaną do czasów, w których żyjesz.

Szybkie tempo życia i stresy nie będą obciążały twojego układu pokarmowego. Ale pod warunkiem, że nauczysz się jadać małe porcje, za to o stałych porach. Nie jadaj na stojąco i w pośpiechu.

Grupa krwi 0 - służy ci mięso

• Produkty niedozwolone: np. wieprzowina, gęś, produkty z mąki pszennej (grzanki, bułki) soczewica, kukurydza, produkty mleczne (kefiry, jogurty, maślanka, mleko, lody, sery), mandarynki, truskawki, pomarańcze, ocet, pieprz, orzechy.

• Produkty dozwolone: z umiarem: np. warzywa strączkowe, płatki owsiane, ryż, banany, jabłka, gruszki, kozie sery, masło.

• Produkty zalecane: Mięso: np. cielęcina, wołowina, wątróbka; ryby: dorsz, halibut, makrela oraz owoce morza, sól jodowana, brokuły, szpinak, kapusta, pietruszka, cebula, czerwona papryka, jarmuż, kalarepa, por, dynia i jej pestki, orzechy włoskie, śliwki.

Grupa krwi A - postaw na warzywa

• Produkty niedozwolone: np. mięso i drób, mleko i sery, flądra, węgorz, śledź, produkty z mąki pszennej, otręby, pumpernikiel, pomidory, papryka, biała i czerwona kapusta, oliwki, pieczarki, ziemniaki, banany, pomarańcze, mandarynki.

• Produkty dozwolone z umiarem: np. jogurty i maślanka, chude sery, orzechy laskowe, płatki kukurydziane, awokado.

• Produkty zalecane: Warzywa: np. brokuły, cykoria, kalarepka, cebula, czosnek, marchew, szpinak; owoce: śliwki, jagody, grejpfruty, wiśnie oraz produkty sojowe, kiełki, orzeszki ziemne, pestki dyni, mąka żytnia, kasza gryczana, ryż; ryby: dorsz, karp, łosoś, pstrąg.

Grupa krwi B - jedz produkty mleczne

• Produkty niedozwolone: np. kurczak (szczególnie pierś), wieprzowina, łosoś wędzony, płatki kukurydziane, pomidory, dynia, orzechy, keczup, żelatyna, lody.

• Produkty dozwolone z umiarem: np. śledzie, indyk, maślanka, migdały, pumpernikiel.

• Produkty zalecane: Warzywa liściaste, a także: np. buraki, marchew, papryka, pietruszka, ziemniaki; baranina i jagnięcina, flądra, łosoś, makrela, mleko, feta, mozarella, sery, twarożki niskotłuszczowe, jajka, oliwa, winogrona, śliwki, płatki owsiane, ryż.

Grupa krwi AB - jedz wszystko z umiarem

• Produkty niedozwolone: np. kurczak, kaczka, wieprzowina, łosoś, flądra, masło, mleko, sery brie, rzodkiewka, banany, gruszki, pomarańcze, ocet.

• Produkty dozwolone z umiarem: np. ser edamski, ementaler, chleb razowy, pieczarki, jabłka.

• Produkty zalecane: Ryby: np. makrela, dorsz, sardynki oraz indyk, baranina, królik, jogurt, kefir, śmietana, twarogi, mozarella, feta, pieczywo żytnie, oliwa, soja, ryż, warzywa liściaste, pomidory, buraki, ogórki, kalafior, seler, por, śliwki, winogrona, ananasy, wiśnie.

Opinia eksperta

Tempo chudnięcia w tej diecie nie jest szybkie, więc nie grozi nam efekt jo-jo. Jednak przy długim stosowaniu mogą nastąpić niedobory pewnych składników odżywczych. Naukowcy nie potwierdzili korzyści zdrowotnych z jedzenia wg grup krwi. Ale jeśli stosując się do jej zasad ograniczymy jedzenie tłustych i kalorycznych produktów, na pewno schudniemy.

Dieta niełączenia dr Haya - schudniesz 5 kg w dwa tygodnie

Amerykański lekarz dr William Hay opracował dietę, dzięki której można schudnąć, jeśli nie mieszamy w jednym posiłku białek i węglowodanów. Przy trawieniu jednych powstaje odczyn kwaśny a drugich alkaliczny. Dlatego dobre połączenia produktów sprawiają, że szybciej trawimy i chudniemy.

Na czym polega

• Nie łączymy w jednym posiłku produktów z różnych grup. Dr Hay podzielił produkty żywnościowe na 3 grupy. Białkowa: mięso, ryby, drób, wędliny, jaja, mleko i sery poniżej 50 proc. tłuszczu. W tej grupie są też świeże owoce, oprócz bananów.

Węglowodanowa: pieczywo, kasze, ryż, makarony, ziemniaki, owoce suszone, banany, cukier.

Neutralna: warzywa, jogurty, kefiry, sery zawierające powyżej 50 proc. tłuszczu, śmietana, tłuszcze, orzechy, wędzone mięso i ryby.

• Dobre połączenie to białka + produkty neutralne. Można jeść na obiad mięso z warzywami, ale bez kaszy czy makaronu.

• Dobre połączenie węglowodany + produkty neutralne. Można zjeść na obiad makaron czy kaszę dodając do niej pesto, sos pomidorowy czy warzywa. Do wyboru dowolny produkt z grupy neutralnej. Podczas stosowania tej diety trzeba unikać cukru, soli, kawy i mocnej herbaty, alkoholu, napojów gazowanych. W posiłku obiadowym i kolacji musi znaleźć się zawsze tzw. "ekstraspalacz" tłuszczu, czyli chociaż jeden produkt, który zawiera wit. C, albo magnez, chrom czy wapń.

Najważniejsze zasady diety

• 1000 kcal dziennie Należy tę ilość kalorii rozłożyć na 3 posiłki główne i 2 małe przekąski.

• Codziennie: jemy 1 posiłek oparty na węglowodanach, 1 na białkach i 1 złożony z warzyw i owoców.

• 3 godziny przerwy Pomiędzy białkowym i węglowodanowym posiłkiem można pić tylko wodę.

Menu na cały dzień

Śniadanie: Zawsze tylko owoce np. kiść winogron albo sałatka z owoców (oprócz melona i bananów).

II śniadanie: Chudy twarożek z drobno posiekanym szczypiorem i świeżym zielonym ogórkiem.

Obiad: Posiłek węglowodanowy - makaron z sosem pesto. Przygotuj go miksując kilka ząbków czosnku, oliwę z oliwek, posiekaną świeżą bazylię, kilka orzeszków pistacjowych, sól i pieprz.

Podwieczorek: Odtłuszczony jogurt lub kefir.

Kolacja: Posiłek białkowy - ryba np. morszczuk pieczony w folii z warzywami (marchewką, papryką),

skropiony oliwą. Miska sałaty zielonej z kiełkami, brokuł z sosem przygotowanym z jogurtu, soli i roztartego ząbka czosnku.

Napoje: Między posiłkami możesz pić wodę mineralną, najlepiej niegazowaną, zieloną lub czerwoną herbatę.

Opinia eksperta

Badania naukowe nie potwierdzają, że taki podział produktów ma większy wpływ na spadek masy ciała niż normalna dieta, ograniczająca ilość kalorii do 1000. Dieta ta prowadzi jednak do niedoborów pokarmowych, dlatego nie może być stosowana bez ograniczeń. Jedzenie 5 posiłków uczy zdrowych nawyków żywieniowych.

Więcej o diecie "Zdrowa dieta rozdzielna", Monika Judae, wyd. Bauer-Weltbild Media, 2009 r.

Anna Galczak - Kondraciuk, dietetyczka

Oblicz swoje BMI

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje